maandag 19 februari 2018

Nieuwsbrief Hardloper Gerrit online (25)

Het is maandag 19 februari 2018, twee weken nadat de laatste Nieuwsbrief is verschenen. In de eerste week was er niet veel nieuws, de laatste week waren er wat meer activiteiten.

Trainingen en wedstrijden
Met mijn training gaat het prima. In de afgelopen week trainde ik viermaal en daarnaast liep ik in het weekend een wedstrijdcross. De trainingen bestonden uit 2 duurlopen van resp. 6,4 en 10 km, een testloop over 3 km en een intervaltraining, waarin ik 5 km aflegde. Sinds lange tijd was er dus weer een 10 km (rondom de Grote Rietplas in Emmen) bij.
Zaterdag j.l. liep ik in Emmen de Rietplasrun. Het was een cross over 4 km (m.i. iets langer n.l. 4,3 km). Het parcours was geheel onverhard. Mijn tijd was 27:42, hetgeen omgerekend op de 5 km rond 32 minuten was. Een 14e plaats van de 19 deelnemers in de H 40 klasse was mijn deel. Heinz Stroeve uit Emlichheim (DE) werd in deze klasse eerste in 18:21 en Gerhard Stroeve (eveneens uit Emlichheim) werd vierde in 20:16. Gezien de zwaarte van het parcours was ik met mijn tijd zeer tevreden.
Gisteren was ik van plan in Börger (DE) een cross over 3.400 meter te lopen, maar heb daar op het laatste moment vanaf gezien. In plaats daarvan liep ik een duurloop in Emmen van 6,4 km.

Overige wedstrijden
Zoals hiervoor reeds vermeld werd in Börger (DE) een crosslauf gehouden over 3.400 en 9.000 meter. Opvallend was hier de prestatie van Arjan van der Steege uit Oberlangen (DE). Hij verscheen bij de 9.000 meter cross 30 seconden te laat aan de start, maar wist desondanks zijn klasse M 40 te winnen in een tijd van 37:43 minuten. Het aantal deelnemers (wat de senioren betreft) viel tegen.
Veel lopers (in totaal bijna 700 op de 5 en 10 km) waren er bij de 3.Glashauslauf in Emsbüren (DE). Een mooie loop (indoor) over 5 en 10 km in de gebouwen van Emsflower .
In de uitslagenlijsten vielen mij onder andere de prestaties van Kerstin Evers, Eva Lehmann, Burkhard Swara en Mans Veldsink op. Laatstgenoemde won in zijn klasse (M 60) de wedstrijd over 5 km en dat gebeurt niet elke dag!
Kerstin Evers en Eva Lehmann werden eveneens eerste in hun klasse. Burkhard Swara nam, na een afwezigheid van enige tijd vanwege een blessure, weer eens deel aan een wedstrijd. Hij werd in de klasse, waarin ik ook loop (M 70) vierde in een tijd van 32:44.
Ik ben blij dat Burkhard weer "in de running" is, want nu kan de onderlinge strijd, wat mij betreft, weer beginnen!

Komend weekend 
A.s. zaterdag wordt in Hesel (DE) de Ostfriesland-cross gehouden over 5,8 en 11,4 km. Een mooie cross daar in het Heseler Wald (iets boven Leer) bij de Silbersee.
Zondag is in Olst (NL) de bunkercross, ook een heel mooie, maar pittige cross. De afstanden zijn 5 en 10 km.
Om mijn rechtervoet niet teveel te belasten heb ik gekozen zaterdag deel te nemen aan de Internationale Volkslauf in Vreden (DE). Ik zal daar 5 km lopen en proberen mijn beste jaartijd (30:38) op deze afstand te verbeteren.
Mocht ik zondag geen last hebben van de inspanningen van zaterdag en mijn linkerknie en rechtervoet het toelaten, zal ik zondag wellicht nog in Olst gaan lopen.

Tot de volgende week!